Wednesday 6 June 2012

Fahamilah.......................

  • Saya sangat terharu membaca tulisan berikut oleh Daia Nawai. Deeply touched. Saya mohon baca sehingga habis. Please. Sila beri komen anak2 sekalian.

    Daia Nawai
    Assalamualaikum wbt, Salam sejahtera, Salam 1 Malaysia & Salam 1 Uitm (^^,)

    Saya Nurul Hidayah Binti Md Nawai drp FKE (Komunikasi), semester 7.. Saya telah menyertai Survival Mahasiswa Uitm sesi terakhir pg td walaupun sepatutnya sy perlu ke Prog Munajat Perdana, tapi sy nekad pergi seorang diri kerana ramai kwn2 memberitahu bhwa SMU mberikan input yg berkesan..
    Disini, sy ingin berkongsi beberapa perkara yg dpt sy konklusikan..

    1) Setinggi rasa syukur kerana dilahirkan di bumi Malaysia yg tiada peluru memburu.. Terima kasih tiada ternilai kepada ibu.. kerana setitis susu yg diberi, kita berada di mana kita berada skrg.. terima kasih kpd ayah kerana setitis keringatnya, kita berada di mana kita berada skrg.. terima kasih ya Allah kerna menganugerahkan semua ini yg luarbiasa baiknya dlm kehidupan kami..

    2) apabila di bawa merentasi ke angkasa dan dunia galaksi.. sebenarnya kita lebih kerdil dan kecil dari kuman.. kita bukan siapa dan tiada sebab utk kita menyombong diri.. orang yang sombong sama seperti kapal terbang,, semakin tinggi ia terbang,, sebenarnya ia semakin kecil..

    3) The 3 motivation of future leaders Uitm.. SQ (Spiritual Motivation) yg mana menjadikan Kaabah sebagai pusat hidup dan kekuatan dunia utk mencari akhirat.. dilengkapi dgn EQ (Emotional Motivation) & IQ (Intellectual Motivation)..

    4) Sehebat mana pun saintis mengeluarkan teori ttg kewujudan bumi iaitu mengenai teori bigbang,, tetapi tiada apa atau siapa yg boleh menafikan bahawa Al-Quran telah menjelaskan pd asalnya langit dan bumi suatu yg padu dan kemudian Allah pisahkan ia.. sesungguhnya Allah Maha Besar..

    5) Baru saya sedar.. sy terlupa utk memahami dan menghayati serta mengingati makna disebalik logo Uitm dan bendera Malaysia yg sy cintai.. sy selalu mempertahankan perasaan syg dan cinta sy pd keduanya tetapi terlepas pndg ttg perkara ini yg mana di dalamnya telah ada (IQ, EQ & SQ) dan ianya menjadi simbol kekuatan melayu Islam sendiri..

    6) 7 wasiat2 Raja Melayu yg telah menyelamatkan kita daripada byk perkara terutama hak2 anak melayu dan Islam.. Jika tiada wasiat2 ini, maka tiada lah Uitm dan akhirnya runtuh lah satu2 nya benteng pertahanan anak2 Melayu & Bumiputera..

    7) Pemimpin yang baik adalah seseorang yg dpt melahirkan pemimpin yg lebih baik,, tetapi pemimpin yg terbaik adalah seseorang yg dpt memimpin dirinya dgn baik menuju ke arah yg lebih baik..

    8) Saya sedih bila melihat ucapan Ayahanda Sahol apabila menyatakan ttg kerisauan utk masa akan dtg.. yakinlah ayahanda,, kami anak2 melayu terutama Uitm akan sentiasa bersama ayahanda dlm memperjuangkan uitm, agama bangsa dan negara tercinta! insyaALLAH..

    9) Kita semua adalah kesatuan holistik.. Jutaan terima kasih kpd Ayahanda kerana sanggup utk menganjurkan program sebegini demi survival mahasiswa Uitm, agama, bangsa dan negara..

    10) Sedikit bait2 kata terakhir dari saya..

    Aku..
    Tiada kaya harta di tangan..
    Tiada tinggi ilmu agama..
    Tiada banyak ilmu dunia..
    Tiada hebat pangkat di bahu..

    Namun..
    Jangan dihina martabatku..
    Jangan dipermainkan agamaku..
    Jangan diperlekehkan bangsaku..
    Jangan disentuh tanahairku..

    ♥ I LOVE MY PARENTS.. I LOVE UITM.. I LOVE AYAHANDA.. I LOVE MALAYSIA ♥

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...